ظرفیت پاور بانک چیست؟ کدام مناسب شماست؟

ظرفیت پاور بانک چیست؟ کدام مناسب شماست؟

ظرفیت پاور بانک چیست؟ چگونه ظرفیت مناسب را انتخاب کنیم؟

ظرفیت پاور بانک چیست؟

پاوربانک‌ها دستگاه‌هایی هستند که با ذخیره انرژی در باتری‌های قابل شارژ خود، امکان شارژ تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و … را فراهم می‌کنند. با این حال همه پاور بانک‌ها مثل هم نیستند و مهم‌ترین تفاوت بین آن‌ها در ظرفیت باتری است. ظرفیت پاور بانک بر حسب واحد میلی آمپر ساعت (mAh) اندازه گیری می‌شود و قابلیت شارژ آن را نشان می‌دهد.

هر چه عدد میلی آمپر ساعت بیشتر باشد، پاوربانک می‌تواند قدرت بیشتری را به دستگاه شما برساند. به همین خاطر است که برخی پاور بانک‌ها فقط برای شارژ تلفن‌های هوشمند مناسب هستند، در حالیکه پاور بانک‌های با ظرفیت بالاتر می‌توانند تجهیزات الکترونیکی بزرگ‌تر را شارژ کنند.

قبل از خرید پاور بانک با ظرفیت مناسب باید دو نکته را مد نظر قرار دهید: ظرفیت واقعی پاور بانک و دستگاه‌هایی که قصد شارژ آن‌ها را دارید. با در نظر گرفتن این دو فاکتور می‌توانید بهترین پاور بانک را با توجه به نیازهای کاربری‌تان انتخاب کنید. در ادامه مطلب درباره ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی پاور بانک بیشتر صحبت می‌کنیم و نحوه محاسبه آن را آموزش می‌دهیم.

انواع ظرفیت پاوربانک

با مطالعه مقاله راهنمای خرید پاور بانک می‌توانید با فاکتورهای مهم در انتخاب محصول مناسب آشنا شوید که ظرفیت پاوربانک تنها یکی از آن‌هاست. بد نیست بدانید که این شارژرهای همراه دو نوع ظرفیت دارند! متأسفانه افراد بسیاری از این مسئله آگاهی ندارند و به همین خاطر نمی‌توانند یک پاور بانک مناسب انتخاب کنند. در ادامه با هر دو نوع ظرفیت این شارژر همراه آشنا می‌شوید.

ظرفیت اسمی پاور بانک

عدد درج شده روی پاور بانک‌ها بر حسب mAh، در واقع ظرفیت اسمی پاور بانک است که توسط شرکت سازنده محصول مشخص می‌شود . ظرفیت اسمی به عنوان مقدار شارژ ارائه شده توسط یک باتری کاملاً شارژ شده در شرایط مشخص دما و بار (load) تعریف می‌شود.

برای انتخاب پاور بانک نباید صرفا به ظرفیت اسمی آن تکیه کنید زیرا در اینصورت محصولی که خریداری کرده‌اید، برای شارژ دستگاه‌های مورد نظر شما کافی نخواهد بود.

ظرفیت واقعی پاور بانک

همانطور که گفتیم ظرفیت واقعی کمتر از ظرفیت اسمی آن است و  به میزان قدرت واقعی آن در شارژ کردن دستگاه‌های مختلف اشاره دارد و نشان دهنده تعداد دقیق دفعاتی است که پاور بانک می‌تواند ابزارهایی نظیر گوشی هوشمند را شارژ کند.

برخی کارشناسان معتقدند که ظرفیت واقعی پاور بانک، حدود یک چهارم کمتر از ظرفیت اسمی آن است و در اغلب موارد لازم است آن را محاسبه کنید زیرا غالبا روی محصول درج نمی‌شود.

محاسبه ظرفیت واقعی پاور بانک

همانطور که مشاهده کردید، ظرفیت واقعی پاور بانک مهم‌ترین فاکتوری است که باید برای انتخاب آن در نظر بگیرید. بنابراین لازم است ابتدا نحوه محاسبه آن را بیاموزید.

برای این منظور می‌توانید به دو روش زیر عمل کنید:

روش اول:

ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای محاسبه (البته به صورت حدودی) آن است که ۲۵ تا ۳۰ درصد از ظرفیت اسمی ذکر شده روی دستگاه کم کنید. به عنوان مثال اگر ظرفیت اسمی پاور بانک شما ۱۰۰۰۰ میلی آمپرساعت است، میزان شارژی که به گوشی شما می‌رساند ۷۰ درصد این ظرفیت یعنی تقریبا ۷۰۰۰ میلی آمپر خواهد بود. (ظرفیت واقعی = ظرفیت اسمی پاوربانک ضربدر ۰٫۷)

روش دوم:

روش دقیق‌تر محاسبه ظرفیت واقعی، از این قرار است: ابتدا ظرفیت اسمی را در ۳٫۷ ضرب می‌کنیم. سپس عدد حاصل را بر ۵ تقسیم می‌نماییم. (ظرفیت اسمی ضربدر ۳٫۷) تقسیم بر ۵

دلیلش آن است که ظرفیت اسمی درج شده روی پاور بانک با ولتاژ ۳٫۷ ولت (یعنی ولتاژ باتری پاور بانک) محاسبه شده است. اما پاور بانک در هنگام شارژ گوشی، ولتاژی معادل ۵ ولت (ولتاژ استاندارد USB) را به گوشی منتقل می‌کند. فرمول بالا در واقع ظرفیت شارژر را بر اساس ولتاژ ۵ ولت (یعنی ولتاژ واقعی) محاسبه می‌کند و در نتیجه کاملا دقیق خواهد بود.

نحوه انتخاب پاور بانک با ظرفیت مناسب

این ویژگی مهم تعیین می‌کند که چند بار می‌توانید تلفن هوشمند، تبلت یا لپ تاپ خود را با آن شارژ کنید. به دلیل اتلاف انرژی و تبدیل ولتاژ، ظرفیت واقعی یک پاوربانک حدود دو سوم ظرفیت اسمی آن است که این مسئله انتخاب را دشوارتر می سازد.

همانطور که می‌دانید هرچه یک پاوربانک ظرفیت بیشتری داشته باشد، شارژ و قدرت بیشتری فراهم می‌کند. از طرف دیگر، هرچه پاور بانک قدرتمندتر باشد، حجیم‌تر و سنگین‌تر است. آن‌ها همچنین به زمان بیشتری برای شارژ شدن نیاز دارند و ممکن است در پروازها مجاز نباشند.

پاور بانک‌ها از نظر ظرفیت در سه دسته کلی طبقه بندی می‌شوند:

پاور بانک با ظرفیت پایین

ظرفیت این پاور بانک‌ها از ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت متغیر است و برخی از آن‌ها حتی ممکن است ۱۰۰۰ میلی آمپرساعت ظرفیت داشته باشند. پاور بانک‌های ۱۰۰۰ میلی آمپر ساعت عملا کاربرد چندانی ندارند. پاور بانک‌های ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ mAh می‌توانند گوشی را به صورت کامل یا تقریبا کامل شارژ کنند.

بنابراین اگر وابسته به گوشی نیستید و فقط گاهی اوقات برای شارژ کردن گوشی خود به پاور بانک نیاز دارید، این دسته از محصولات می‌توانند انتخاب مناسبی باشند زیرا سبک وزن، مقرون بصرفه و جمع و جور هستند.

پاور بانک با ظرفیت متوسط

این پاور بانک‌ها ظرفیتی معادل ۷۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ میلی آمپرساعت دارند. اگر دائما با گوشی خود کار می‌کنید یا قصد شارژ دستگاه‌هایی مانند: لپ تاپ، ایرباد، آیپد و … را دارید، این پاور بانک‌ها را انتخاب کنید. البته برای شارژ لپ تاپ باید مطمئن شوید که پاوربانک از شارژ لپ تاپ هم پشتیبانی می‌کند. این پاور بانک‌ها بزرگتر و سنگین‌تر هستند و قیمت بیشتری دارند.

پاور بانک ظرفیت بالا

این پاور بانک‌ها ظرفیتی بالای ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت دارند و بسیار سنگین و گران قیمت هستند. پاور بانک با ظرفیت بالا می‌تواند چندین دستگاه را به صورت همزمان و برای تعداد دفعات زیاد شارژ کند.

این پاور بانک‌ها اغلب برای کمپینگ، افرادی که بواسطه شغل خود مجبورند ساعات زیادی را بیرون از خانه یا در حال کار با لپ تاپ و تبلت و گوشی سپری کنند، مناسب است.

بنابراین، بهترین انتخاب به نیاز شما بستگی دارد:

  • برای استفاده معمولی از تلفن یا رفت و آمد روزانه، پاوربانک‌های بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت با وزن متوسط و قابل حمل، مناسب هستند.
  • برای افرادی که استفاده زیادی از تلفن دارند یا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی دیگر از پاور بانک استفاده می‌کنند، ظرفیت ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت در اغلب موارد کفایت می‌کند.
  • اگر یک پاوربانک عمدتاً برای تبلت یا لپ ‌تاپ خود می‌خواهید یا سفرهای طولانی و رفت و آمدهای مکرر دارید، بهتر است پاور بانک مورد نظر شما ظرفیت بالای ۱۰۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت داشته باشد.

بالاترین ظرفیت پاور بانک کدام است؟

کنجکاوید که بدانید بیشترین ظرفیت پاور بانک چقدر است؟ در حال حاضر قوی‌ترین پاور بانک جهان دارای یک باتری فوق العاده قوی با ظرفیت ۳۵۰ هزار میلی آمپر ساعت است. این پاور بانک به حدی قدرتمند است که می‌توانید با آن جوشکاری کنید و حتی نیازهای اصلی یک خانه کوچک را برآورده سازید. این پاور بانک عظیم دارای ۶ خروجی AC است و قیمتی حدود ۱۲۰۰ دلار دارد!

نتیجه گیری

ظرفیت پاور بانک به معنای تعداد دفعاتی است که توسط آن می‌توانید تلفن هوشمند یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی خود را شارژ کنید بنابراین هر چه بالاتر باشد بهتر است، مگر نه؟ نه لزوما! همه چیز به نیازها و اولویت‌های شما بر می‌گردد. پاور بانک‌ با ظرفیت پایین، ارزان‌تر و سبک‌تر است و شارژ کمتری ارائه می‌دهد. در مقابل پاور بانک با ظرفیت بالا، سنگین‌تر و بزرگتر است و قیمت بالاتری دارد. نکات ذکر شده در این مقاله به انتخاب پاور بانک با ظرفیت مناسب به شما کمک خواهد کرد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت یوگرین انواع پاور بانک این برند محبوب را مشاهده کنید و بسته به نیاز خود ظرفیت مناسب را انتخاب کنید. محصولات یوگرین در این سایت دارای گارانتی از نماینده رسمی یوگرین در ایران، شرکت آسان پیشرو، است. اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید یا سوال خود را کامنت بگذارید.