آیا شارژر وایرلس برای گوشی و باتری ضرر دارد؟معایب + مزایا

آیا شارژر وایرلس برای گوشی و باتری ضرر دارد؟معایب + مزایا

آیا شارژر وایرلس برای گوشی موبایل ضرر دارد؟

شارژر وایرلس چگونه کار می‌کند؟

شارژر بی سیم یا وایرلس، شارژری است که به دستگاه اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به اتصال فیزیکی به کابل شارژ، برق دریافت کند و شارژ شود. این شارژر از القای الکترومغناطیسی برای انتقال انرژی الکتریکی از شارژر به گوشی هوشمند استفاده می‌کند. در واقع در شارژ وایرلس، هیچ گونه انتقال برق مستقیمی به باتری دستگاه صورت نمی‌گیرد بلکه انتقال شارژ از طریق موج الکترومغناطیس و توسط دو سیم پیچ (یک سیم پیچ در شارژر و دیگری در تلفن همراه) انجام می‌شود.

شارژر دارای سیم پیچ فرستنده است؛ در حالی که دستگاه دارای سیم پیچ گیرنده می‌باشد. این سیم پیچ‌ها معمولا از مس ساخته می‌شوند. هنگامی که شارژر بی سیم به منبع برق متصل می‌شود، جریان متناوب (AC) تولید می‌کند که از طریق سیم پیچ فرستنده جریان می‌یابد.

این AC یک میدان الکترومغناطیسی در اطراف سیم پیچ ایجاد می‌کند که باعث القای یک نیروی الکتروموتور (ولتاژ) در سیم پیچ گیرنده در داخل دستگاه می‌شود. این ولتاژ توسط دستگاه به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌شود و برای شارژ باتری دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شارژر وایرلس

آیا شارژر وایرلس ضرر دارد؟

شارژ بی سیم به باتری گوشی شما آسیب نمی‌رساند. در واقع این یک تصور غلط است. افرادی که معتقدند شارژ بی سیم به باتری گوشی هوشمند آسیب می‌زند، معمولا دو نگرانی عمده را مطرح می‌کنند: تولید گرمای بیشتر توسط شارژر بی سیم و تأثیر منفی شارژ بی سیم بر چرخه‌های شارژ باتری گوشی. در ادامه بررسی میکنیم که این نگرانی‌ها تا چه حد صحت دارند.

گرمای خروجی ناشی از شارژ بی سیم

شارژ بی ‌سیم به دلیل نحوه عملکرد خود، گرمای بیشتری نسبت به شارژ سیمی معمولی تولید می‌کند. در واقع یکی از عوارض القای الکترومغناطیسی، تولید گرمای بیش از حد است. در حالی که این نگرانی تا حدودی درست است اما گرمای تولید شده توسط شارژ بی سیم توسط گوشی هوشمند قابل کنترل است و نباید به باتری گوشی هوشمند شما آسیب برساند؛ البته به شرطی که از یک شارژر وایرلس استاندارد استفاده کنید.

خوشبختانه، استانداردهای شارژ بی سیم مانند Qi دستورالعمل‌های دقیقی برای این مشکل ارائه کرده‌اند. اول اینکه، هر شارژر بی سیم دارای گواهی Qi سرعت شارژ را برای مدیریت گرما تنظیم می‌کند. به عنوان مثال اگر یک شارژر بی سیم دارای گواهی Qi گرمای بیش از حد را تشخیص دهد، سرعت شارژ را کاهش می‌دهد. خروجی انرژی کمتر برابر با ایجاد حرارت کمتر است؛ بنابراین گوشی هوشمند شما صدمه نمی‌بیند.

دوم اینکه در طول شارژ (خواه سیمی یا بی سیم) خود باتری گرم نمی‌شود. در مورد شارژ بی‌ سیم، فقط سیم‌ پیچ مسی داخل گوشی گرم می‌شود؛ گوشی‌ها دارای لایه‌ای از عایق حرارتی هستند که آنها را می‌پوشاند. بنابراین، تا زمانی که گرما کنترل شود و از حد مطمئن تجاوز نکند، هیچ تهدید مستقیمی برای باتری گوشی هوشمند شما ایجاد نمی‌کند.

به طور خلاصه، اگرچه گرمای تولید شده توسط شارژ وایرلس کمی بیشتر از شارژ سیمی است اما شارژرهای بی سیم استاندارد برای باتری گوشی شما ضرری ندارند.

تأثیر شارژ بی سیم بر چرخه شارژ باتری

نگرانی دیگری که پیرامون شارژ وایرلس مطرح می‌شود، تأثیر احتمالی آن بر چرخه شارژ باتری است. چرخه شارژ به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که باتری یک سیکل شارژ و دشارژ کامل را سپری می‌کند. شارژ بی سیم، بیشتر از شارژ سیمی معمولی بر چرخه شارژ باتری تأثیر نمی‌گذارد؛ زیرا چرخه‌های شارژ باتری با نوع شارژر مورد استفاده شما ارتباطی ندارد بلکه به تعداد دفعات شارژ کردن باتری مربوط می‌شود.

اگر تلفن هوشمند خود را چندین بار در روز شارژ کنید (صرف نظر از فناوری شارژ مورد استفاده) متوجه کاهش قابل توجهی در چرخه شارژ باقی مانده باتری خواهید شد. به زبان ساده، شارژ بی سیم به باتری گوشی شما آسیبی نمی‌رساند. بلکه این شارژ کردن مداوم است که به چرخه‌های شارژ باتری صدمه می‌زند. برای محدود کردن تأثیر چرخه‌های شارژ، توصیه می‌شود از شارژ بیش از حد خودداری نمایید.

شارژر وایرلس

مزایا شارژر وایرلس

استفاده از شارژر وایرلس، مزایای متعددی دارد و به همین خاطر روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. موارد زیر، مهم‌ترین مزایای شارژر وایرلس هستند.

راحتی: یکی از مزایای اصلی شارژ بی سیم، راحتی آن است. فقط کافی است دستگاه خود را روی پد یا پایه شارژ قرار دهید تا شروع به شارژ شدن کند. دیگر نیازی نیست نگران گره خوردن کابل، اتصال مناسب آن به پورت شارژ یا فرسودگی درگاه‌ شارژ گوشی خود باشید.

شیک و چشم نواز: با شارژ بی ‌سیم، مشکل بهم ریختگی کابل‌های شارژ برطرف خواهد شد بنابراین محیط یا فضای روی میز کار مرتب و خلوت بنظر می‌رسد.

سازگاری بالا: بسیاری از شارژرهای بی‌ سیم از جمله شارژرهای Magsafe، با طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها مانند: گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و هدفون‌های بی‌سیم سازگار هستند؛ بنابراین یک راه‌ حل شارژ همه‌کاره برای انواع گجت‌ها محسوب می‌شوند.

دوام:از آنجایی که شارژ بی سیم باعث کاهش فرسایش درگاه‌های شارژ می‌شود، می تواند طول عمر دستگاه‌های شما را افزایش دهد. اتصالات فیزیکی کمتر به معنای خطر کمتر آسیب به مرور زمان است.

شارژ سریع: فناوری‌های مدرن شارژ بی‌ سیم مانند شارژ بی‌ سیم Magsafe و Qi، از سرعت شارژ سریع‌تر پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند از نظر سرعت شارژ با روش‌های شارژ سیمی معمولی رقابت ‌کنند.

ایمنی بالا: به دلیل نبود اتصال فیزیکی و عدم استفاده از کابل و سوکت در شارژرهای بی سیم، امکان رخ دادن اتصال کوتاه وجود ندارد. همانطور که می‌دانید اتصال کوتاه می‌تواند خطراتی نظیر برق گرفتگی، آتش سوزی و آسیب به باتری ایجاد کند. همچنین در صورت نوسانات برق احتمالی نیز خطری باتری گوشی شما را تهدید نخواهد کرد؛ در حالیکه نوسانات برق در شارژرهای سیمی می‌تواند به ترکیدن باتری و آتش سوزی منجر شود.

شارژر وایرلس

معایب شارژر وایرلس

با وجود مزایای چشمگیر شارژرهای وایرلس، استفاده از آن‌ها می‌تواند با معایبی نیز همراه باشد.

سرعت شارژ کُند‌تر: در حالی که شارژ بی سیم از نظر سرعت بهبود یافته است اما هنوز هم سرعت شارژ کندتری نسبت به شارژهای سیمی ارائه می‌دهد. بنابراین اگر به شارژ سریع و فوری نیاز دارید، وصل کردن دستگاه با یک شارژر سیمی به برق اغلب گزینه سریع‌تری است.

شارژرهای وایرلس یوگرین از Qi و شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند.

تولید گرما: شارژ بی سیم در مقایسه با شارژ سیمی می‌تواند گرمای بیشتری تولید کند. اگرچه در شارژرهای بی سیم استاندارد، اقدامات ایمنی لازم برای کاهش گرمای بیش از حد لحاظ شده است اما در صورتی که قصد دارید گوشی خود را به مدت طولانی به شارژ بزنید، باید این مورد را مدنظر قرار دهید.

محدوده شارژ: از آنجایی که میدان مغناطیسی به سرعت در هوا تحلیل می‌رود، فناوری شارژ بی‌ سیم تلفن‌های همراه فعلی شامل محدوده کوچکی است و فاصله شارژ موثر معمولاً تنها ۳ تا ۸ میلی‌ متر است. با احتساب ضخامت شارژر + قاب تلفن همراه + پوشش محافظ تلفن همراه، دستگاه شما اساساً باید به شارژر نزدیک باشد تا شارژ بی سیم به طور موثر انجام شود. این بدان معناست که شما نمی‌توانید هنگام شارژ از دستگاه‌تان استفاده کنید و قابلیت استفاده از آن در هنگام شارژ محدود می‌شود.

هزینه: در شارژ بی سیم، هم سر شارژ و هم گوشی هوشمند به اضافه کردن سیم پیچ شارژ و مدارهای حفاظتی مربوطه نیاز دارند. در عین حال، یک مدار موج (wave circuit) با فرکانس بالا برای برقراری سازگاری الکترومغناطیسی مورد نیاز است، بنابراین قیمت کلی شارژرهای بی سیم با کیفیت بالا از جمله شارژرهای Magsafe غالبا بالاتر از شارژرهای سیمی معمولی خواهد بود.

نگرانی‌های زیست محیطی: شارژ بی ‌سیم ممکن است نسبت به شارژ سیمی بازده و راندمان کمتری داشته باشد، زیرا مقداری انرژی در فرآیند تبدیل از دست می‌رود. علاوه بر این، تولید و دفع شارژرهای بی سیم و اجزای آن‌ها می‌تواند تولید زباله‌های الکترونیکی را افزایش دهد.

تابش الکترومغناطیسی: شارژ بی سیم تلفن‌های همراه با القای الکترومغناطیسی انجام می‌شود، بنابراین این شارژر همیشه امواج الکترومغناطیسی تولید می‌کند. این موج الکترومغناطیسی عموما در محدوده فرکانسی ده‌ها تا صدها مگاهرتز قرار دارد. اگرچه ممکن است این امواج الکترومغناطیسی آسیب زیادی به بدن انسان وارد نکنند، اما باز هم بسیار مضرتر از شارژ سیمی هستند.

آیا شارژ وایرلس می‌تواند باعث شارژر بیش از حد شود؟

شارژرهای وایرلس از برندهای معتبر دارای سیستم‌های ایمنی جلوگیری از شارژ بیش از حد هستند. لازم به ذکر است شارژ نگه داشتن ۱۰۰ درصد گوشی در تمام مدت ممکن است باعث شود که باتری سریعتر از بین برود.

آیا می‌توان گوشی را با شارژر بی شیم شب تا صبح به شارژ زد؟

امروزه گوشی های هوشمند دارای سیستمی هستند که پس از شارژ کامل به صورت خودکار فرآیند شارژ را قطع میکنند. اگر تلفن خود را در طول شب رها کنید تا شارژ شود، ظرفیت آن به ۱۰۰٪ می رسد و سپس فرآیند شارژ متوقف می‌شود. در صورتی که باتری به ۹۹٪ کاهش  یابد شارژر دوباره به شارژ کردن باتری ادامه می‌دهد. این می‌تواند عمر باتری را تا حدودی کاهش دهد و به آن آسیب بزند.

در نتیجه توصیه میکنیم گوشی خود را از شب تا صبح با شارژر وایرلس به شارژ نزنید.

سخن پایانی

اگر گوشی هوشمند شما به فناوری شارژ بی سیم مجهز است، مطمئنا خوشحالید که دیگر مجبور نیستید شلوغی و بهم ریختگی شارژرهای سیمی معمولی را تحمل کنید. با این حال ممکن است نگران ضررهای احتمالی شارژ وایرلس برای گوشی و باتری آن باشید. اگر می‌پرسید که آیا شارژر وایرلس برای گوشی و باتری ضرر دارد، باید بگوییم که خیر، اینطور نیست.

تا مادامی که شما از یک شارژر وایرلس استاندارد از یک برند معتبر استفاده کنید و از شارژ بیش از حد و مکرر تلفن هوشمند خود اجتناب نمایید، شارژ بی سیم نمی‌تواند به عمر و عملکرد باتری دستگاه شما لطمه بزند. با این حال توجه داشته باشید که شارژرهای بی سیم محدودیت‌هایی در سرعت شارژ و استفاده از دستگاه در حین شارژ ایجاد می‌کنند.

بنابراین اگر به دنبال شارژ سریع و فوری دستگاه خود هستید یا ترجیح می‌دهید در حین شارژ از آن استفاده کنید (البته این کار توصیه نمی‌شود)، استفاده از شارژر سیمی برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

برای خرید شارژر وایرلس برای آیفون و انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی، هواوی و… می‌توانید به سایت یوگرین، نماینده اصلی فروش محصولات یوگرین در ایران سر بزنید. شارژرهای بی سیم یوگرین از استاندارد Qi و شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی بسیاری هستند. در نتیجه لازم نیست نگران آسیب به گوشی موبایل یا باتری آن باشید.